Сторінки

Відкрите заняття "Витинанка – вид народного мистецтва. Виконання витинанки «Дерево життя»".

 

Тема заняття. Витинанки – вид народного мистецтва. Виконання витинанки «Дерево життя».

Мета: навчальна: ознайомити з історією витинанки, видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманіт­ність форм і візерунків витинанок; 

розвивальна: формувати навички виготовлення витинанок; 

виховна: виховувати розуміння взаємозв'язку внутрішньої та зов­нішньої краси навколишнього світу через створення художнього обра­зу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецт­ва.

Тип заняття: комбінований

Техніка виконання: витинання.

Обладнання: кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, про­стий олівець, гумка, технологічні картки.

Зоровий ряд: зразки витинанок, книги з витинанками, репродукції робіт українських народних майстрів, витинанки дітей гуртка минулих років навчання.

Музичний ряд: аудіозапис творів композиторів, ліричні мелодії троїстих музик або твори віденських композиторів - В: Моцарта, Л. Бетховена, Ф. Шуберта.

Структура заняття

I. Вступна частина

1.    Організаційний момент

2.    Актуалізація опорних знань.

3.    Робота зі словничком

II. Основна частина

1.    Виступи дітей про історію виникнення витинанок

2.    Викладення нового матеріалу

3.    Оголошення теми, мети заняття

4.    Фізкультурна хвилинка

5.    Техніка безпеки

6.    Практична робота

III. Заключна частина

1.             Узагальнення вивченого матеріалу.

2.             Оцінювання дитячих робіт

3.             Привести в порядок робоче місце і приладдя.

4.             Домашнє завдання.

5.             Рекомендована література.

Хід заняття

I. Вступ

1. Організаційний момент

§ Перевірка готовності до заняття учнів.

§ Емоційний настрій колективу – прослуховування музичного фрагменту.

 2.    Актуалізація опорних знань.

Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декора­тивного мистецтва — Світ Витинанки. Мабуть, не всі знають, що в кожному аркуші паперу ховаються витинанки-невидимки. Як же їх виманити звідти? Раніше це робили так: фарбували папір соком з ягід бузини або червоного буряка, а вже потім почали витинати, виманю­вати з паперу візерунки, квіти, сонечка. Ними прикрашали в домівках печі, стіни, вікна, мисники. Витинанки пов'язували з основними поді­ями в житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна компо­зиція. До жнив клеїли врожайну, на заручини - заквітчану, яку потім змінювали на весільну. От і ви, мабуть, уперше познайомилися із цим стародавнім видом декоративно-прикладного мистецтва, коли виріза­ли сніжинки до Нового року. Що ж таке витинанка?

 3.    Робота зі словничком

Витинанки — орнаментальні й фігурні прикраси, ажурно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу.

Від назви техніки виготовлення (витинати) походить і термін.

Нескладні прийоми витинання і недорогий матеріал дали чудові зразки прорізного паперового декору, у якому втілені вічні символи природи, колективний досвід пізнання світу.

(Демонстрація зразків)

II. Основна частина

1.                Виступи дітей про історію виникнення витинанок

Цікава історія виникнення витинанок. Надамо слово краєзнавцям-пошуковцям, які підготували нам цікавий матеріал про витинанку.

Виступи дітей

1 учень (Ольга). Перші витинанки зі шкіри прикрашали одяг людини, взуття та інші речі ще задовго до того, як люди винайшли папір. Ар­хеологічні знахідки датують появу ажурних візерунків зі шкіри та хутра V ст. до н. е.

Перші паперові прикраси пов'язані з Китаєм, а саме із винаходом паперу. Письмові згадки про них зустрічаються в VII-XII ст. У XIII ст. ажурні вироби з паперу з'явилися в Персії, а у XV ст. через Туреччину потрапили в Європу. Ці витинанки були здебільшого сюжетно-розповідними і уподібнювалися до графіки: складні, багатофігурні, дзеркально-симетричні композиції завжди вміщувалися на одному аркуші.

В Україні витинанки з'явилися в середині XIX ст. Папір був зна­чно дешевший за тканину, і селяни охоче прикрашали витинанками свої оселі. Адже саме в цей час відбувається перехід від хат-курянок до чистих хат із світлицями.

2 учень (Катерина). За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяють на ажурні (зображення міститься в прорізах) і силуетні (зображення виступає силуетом), одинарні (виготовлені з одного аркуша паперу), складні (аплікаційні - з кількох аркушів паперу).

Розміри витинанок залежали насамперед від призначення і місця, яке вони займали в декорі хати.

(Демонстрація витинанок різноманітних груп)

На рами образів наклеювали маленькі прикраси (4-5 см) — розет­ки та більші «зірочки», «ромбики» - стрічки, розміщували вздовж сволока (балки на стелі), а великі (до 40 см) - фіранкові витинанки - пристосовували до розмірів вікон, дверей, поличок. А на Придні­стров'ї така ажурна стрічка, яку розміщували на поличках, над вікна­ми хат, має назву лиштва.

1 учень. Для кожного регіону України характерні свої особливо­сті витинання, і навіть в межах сіл однієї області можна спостерігати різницю у візерунках.

Так, на Подніпров'ї витинанки часто доповнювали хатні розписи.

Для Поділля властиві два типи розташування витинанок на стінах — шпалерний та килимовий. На Прикарпатті витинанки наклеювали повздовжніми стрічками попід стелею, по сволоку, навколо вікон. Тут вони побутували в поєднанні зі шкіряними прикрасами, настінними розписами, вишивками, збагачуючи свої форми й орнаментальні мо­тиви. На Житомирщині витинанки мають прямокутну форму, ними прикрашають полички й мисники. На Вінниччині витинанки менші за розмірами, але більш складні за гамою кольорів. Це настінні витинан­ки з умовним зображенням дерев, птахів та людей, які згодом фарбу­ють у різні кольори. Витинанки Хмельницької області відрізняються від інших великими розмірами: центральна квітка може бути до 75 см заввишки. їх виконуються у червоному, жовтогарячому та темно-зеленому кольорах і використовують для оформлення стін інтер'єру.

2 учень. Силуетні витинанки, де зображувались пташки, вершни­ки, ляльки тощо ще називаються фігурками. Такі узагальнені фігурні зображення в кожному регіоні мали інші назви — «лялечки», «баби», «хлопці», «козаки» та «постаті».

Іграшки — це витинанки яскраво вираженого декоративного і тематичного характеру. Такі витинанки були ілюстраціями до казок та оповідань.

Виставочні витинанки — це тематичні твори, пристосовані для експонування на виставках, а також для поліграфічної продукції. Яск­равими зразками таких витинанок є заставки до книг, витинанки-плакати, екслібриси, листівки та ін.

 2. Викладення нового матеріалу.

Є ще одна група витинанок - це Дерева - група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.

Справжнє мистецтво — символічне. Попри свою простоту, до­ступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.

Мотиви геометричних елементів і фігур:

-  прямі, ламані, хвилясті — символи життєвої дороги;

-  трикутні — обереги;

-  чотирикутні — символ родючості;

-  магічна символіка — чотири пори року, чотири сторони світу;

-  розеткові — сонце.

Витиначі черпали натхнення для своїх творів зі світу природи, зображуючи квіти, дерева, рослини в стилізований спосіб. Такі симво­ли віддзеркалювали відновлення природи й життя. Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.

Мотиви витинанок теж своєрідні.

Розповідь із демонстрацією зразків.

Геометричні елементи та фігури; людські постаті; тварини та птахи; рослинні форми; предмети — від архітектурних споруд до зви­чайних побутових речей.

Рослинним мотивам притаманне:

1)  відображення живої природи, ріст, цвітіння;

2)  найдавніші знаки — деревце з піднятими гілками, ялинка, ко­лосок, листочки;

3)  центральний елемент — квіти, дерево життя.

З давніх-давен у народному мистецтві витинанки зображували квітучу рослину у вазоні або дерево життя. Ці символи відображали фологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.

Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг — «Дерево життя». В ньому об'єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.

 3. Оголошення теми, мети заняття

Сьогодні на занятті ми ознайомимося із технологією виготовлен­ня витинанок і створимо власні витинальні композиції. Наше з вами завдання — відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу й популяризувати його серед молоді, мешканців нашого міста, області. І можливо, що деякі роботи посідатимуть чільне місце на майбутніх виставках дитячої творчості.

Отож, щоб витинати сюжетно-декоративну композицію відносно вертикальної осі вам потрібно засвоїти наступне.

(Демонстрація зразка)

Прямокутник паперу зігнути навпіл по довжині чи ширині. Сюжет малюнка треба виконувати на одній з половинок паперу.

Виконуючи малюнок, потрібно враховувати, яка частина буде зобра­женням, а яка — фоном чи простором, який потрібно вирізати і вида­лити.

Легенько намічайте лінії листочків, квітів, птахів чи тварин. Зо­браження треба спочатку уточнити, виправити і тільки після цього витинати.

Вирізувати слід спочатку маленькі деталі, а потім - більші.

Перед тим як наклеїти витинанку на картон, потрібно звернути увагу на характер колірних поєднань паперу та картону (жовто-зелений, жовто-блакитний, біло-синій, біло-чорний).

Після цього визначити місце положення витинанки відносно картону (можна поставити крапки олівцем на картоні).

Витинанку потрібно клеїти обережно, без зайвого клею. Клеїти витинанку треба від центру до країв. При цьому враховувати, що витинанку неможливо наклеїти суцільно, оскільки можуть утворитися зморшки на папері.

Найпростіші декоративні композиції народні майстри виконують здебільшого без попереднього малюнка. Вирізають ножицями зубчи­ки, кружечки, дугоподібні та вільні лінії, листочки і одержують певні, часом не передбачені декоративні композиції.

Коли ж у декор витинанки вводять якісь стилізовані елементи (тваринні чи рослинні), потрібно уявити собі їх образ, виконати на чернетці олівцем.

Найчастіше народні майстри витинають сюжетно-декоративні композиції. Переважно їх будують відносно вертикальної осі симетрії.

Технологічна картка. Виготовлення витинанки «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії

1.    Доберіть сюжет.

2.  Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.

3.  Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, увосьмеро, залежно від малюнка.

4.  Нанесіть малюнок на кольоровий папір (малювати треба тільки на зворотному боці паперу), залежно від осі симетрії.

5.  Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції (птахів, квіти, листя, стовбур тощо).

6.  Покладіть під прес або випрасуйте усі елементи композиції.

7.  Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.

8.  Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.        '

9.  Розгладьте витинанку рукою через папір.

Пам'ятайте про те, що проста й охайна витинанка чи аплікація має значно кращий вигляд, ніж складна, але неохайно виконана.

 4. Фізкультурна хвилинка

 Діти повторюють  вправи за керівником.

Ø     Масаж біологічно активних точок на вушній раковині. За допомогою масажу біологічно активних точок на вушній раковині можна швидко підняти загальний тонус нервової системи, зняти стомлення, мобілізувати функції систем, лімітуючих працездатність. Ретельно промасажувати натисканням середньої сили вушні раковини від верхньої до мочки. Тривалість – 10-15 сек.

Ø     «Сова». Обхватити плече і «розім'яти» м'язи. Обернути голову і поглянути через одне плече, потім через інше. Опустити голову на груди, дихати глибоко, розслаблюючи м'язи. Повторити вправу, розминаючи інше плече.

Ø     «Морозиво» Керівник. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтаюють паль­чики ніг, зігріваються і відтаюють ступні, зігріва­ються і розслаблюються коліна. Тепло йде від паль­чиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються і розслаблюються долоні. Зігріваються і розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, роз­слабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик від­крився, голова повисла». Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.

 5. Техніка безпеки

У своїй роботі над витинанкою ми користуватимемося ножиця­ми, отож нам потрібно пригадати правила техніки безпеки.

Бесіда з дітьми

Правила користування інструментами і матеріалами

1.    Тримати своє робоче місце в порядку.

2.    Не розкидати інструменти.

3.    Ножиці передавати, тримаючи їх за лезо.

4.    Пензлик класти на підставку.

5.    Користуватися вологою серветкою під час склеювання.

6.    Обрізки паперу складати у спеціальну ємність.

7.    Вимити пензлик після роботи та висушити його.

8.    Складати інструменти і матеріали у папку для праці.

9.    Прибирати робоче місце.

Робота з ножицями:

1. Тримайте ножиці у визначеному місці.

2. Під час роботи уважно слідкуйте за напрямом різця (леза).

3. Під час роботи не тримайте ножиці лезом вгору.

4. Не працюйте тупими ножицями.

5. Не ріжте ножицями на ходу.

6. Не підходьте до товариша під час різання.

7. Передавайте товаришу закриті ножиці кільцями вгору (вперед).

Вимоги безпеки після закінчення роботи

1. Ножиці скласти у спеціально відведене місце.

2. Голки здати для зберігання вчителеві.

3. Прибрати своє робоче місце.

Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

При пораненні рук чи інших частин тіла негайно припиніть роботу і повідомте вчителя. Вчитель надасть необхідну першу медичну допомогу, а в разі необхідності викличе швидку медичну допомогу за тел. 203.

 6. Практична діяльність.

А зараз ми з вами розпочнемо роботу над виготовленням оберегу «Дерево життя». Працювати будемо за технологічними картками. Згадаймо послідовність роботи та правила добору кольорів: світлу витинанку клеїмо на темний фон, а темну — на світлий.

Уявіть собі, що ми працюємо у графічній майстерні, де кожен з вас виконує роль дизайнера і виготовляє для виставки свій шедевр — сюжетно-декоративну композицію в техніці витинанки «Дерево жит­тя», причому це не звичайна витинанка, а своєрідний оберіг, який ви можете подарувати своїм родичам чи знайомим, прикрасити нею свою оселю. І окрім того, ця робота буде сприяти відродженню українсько­го народного декоративного мистецтва.

А ще «Дерево життя» можна виконати і в стилі класичної україн­ської витинанки, у якій присутні три стихії: Небо — верхня частина витинанки, Земля — нижня частина, Вода — бічні візерунки, у центрі ж може знаходитись Людина.

Виготовлення керівником витинанки разом з дітьми з одночасним пояс­ненням за технологічною карткою.     

Ми з вами говорили про те, що народні майстри створюють свої витинанки без попередньої промальовки олівцем. Зараз і ми з вами спробуємо саме так створити свою витинанку.

Розповідь з демонстрацією техніки виготовлення витинанки. Діти стежать за послідовністю виконання і за схемами, які лежать у них на столах.

Технологічна картка. Виготовлення оберегу «Дерево життя» в стилі традиційної української витинанки

1.    Аркуш паперу зігніть навпіл.

2.  Потім перегніть здвоєну частину під гострим кутом паралельно основі.

3.  Залежно від товщини паперу зігніть ще кілька разів.

4.  Підрівняйте виступаючу частину, округлюючи її (як і в сніжи­нки), і виріжте спочатку візерунки по одній лінії згину, а потім - ін­шій.

5.     Оздоблення нижньої частини витинанки. Складіть одержану смужку паперу вдвічі і знову проріжте по кожному згину.

6.   Оздоблення стовбура дерева. Відведену під стовбур частину складіть у кілька разів «гармошкою», згинати можна як у вертикальному напрямку, так і в горизонтальному. На згинах проріжте візерунки.

 

Керівник гуртка. При цьому уважно слідкуйте, щоб прорізи на лініях згину не зустрілися. Працюючи над верхньою частиною, намагайтеся, щоб крона вашого дерева була розлогою, за допомогою прорізів нама­гайтеся імітувати листочки, ягідки — символи дерева.

Тепер починаємо працювати над нижньою частиною витинанки (попередньо визначившись, яким буде стовбур нашого дерева) — це символічна Земля. Складаємо одержану смужку паперу вдвічі і знову прорізаємо по кожному згину. Також цю частину можна витинати так, як і сюжетно-декоративну, відносно вертикальної осі.

А тепер почнемо оздоблювати стовбур дерева. Для цього відве­дену під стовбур частину складаємо в кілька разів «гармошкою», зги­нати можна як у вертикальному напрямку, так і в горизонтальному напрямках. Потрібно стежити за тим, щоб співпадали краї згину. І починаємо прорізати знову по двох лініях.

Тепер розгорніть своє деревце. Якщо потрібно, підправте. І мож­на приступати до наклеювання. Але попередньо потрібно покласти свою витинанку під прес, щоб наклеїти її зараз. Якщо ж ви бу­дете наклеювати свою витинанку вдома, то краще її обережно ще до­датково пропрасувати праскою і перед наклеюванням покласти на зволожений газетний папір.

Під час самостійної роботи керівник надає індивідуа­льну допомогу дітям.

 ІІІ. Заключна частина

1. Узагальнення вивченого матеріалу.              

Бесіда-опитування

·             З яким видом декоративно-прикладного мистецтва ми з вами продовжили знайомство на цьому занятті?

·        Коли з'явились перші витинанки?

·        Що було прототипом цих виробів?

·        З якою метою створювали витинанки?

·        Як оздоблювали ними житло?

·        Чи була витинанка до чогось приурочена?

·        Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?

·        Дайте визначення видам витинанок.

·        Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?

·         Які витинанки ми сьогодні зробили?

2. Оцінювання дитячих робіт

Керівник оцінює дитячі роботи за такими критеріями:, оригінальність роботи, ажурність витинанки, правильність композиційного й кольорового рішення. Кращі роботи демонструються на виставці.

·      Дати можливість презентувати свою роботу кільком учням.

·      Деякі роботи учнів будуть залучені до виставки.

 3. Привести в порядок робоче місце і приладдя.

4. Домашнє завдання.

Виготовлення витинанок та аплікацій — це дуже клопітка робота, але дуже цікава, тому бажаючі можуть також виконати «Дерево життя» ще й у іншій техніці із запропонова­них сьогодні.

Домашнє завдання: закінчити роботу, якщо вона не була завер­шена на занятті. Підготувати матеріали та інструменти до наступного заняття. Продовжити збір матеріалу до теми «Декоративно-прикладне мистецтво» та оформити його у вигляді реферату.

 

Список використаних джерел:

1. Антонович Є. А., Захарчук-Чурай Р. В. Станкевич М. Декоративно-прикладне мистецтво. - Львів, 1992.

2.  Антонович Є. А., Проців В. І., Свид П. С Художні техніки в школі: Навчально-методичний посібник. - Київ, 1997.

3. Антонович Є. А., Свид С. П., Шпільчак В. А. Образотворче мис­тецтво. Підручник для 5-6 класів середньої школи. - К.: Освіта, 1998.

4. Вербицька З.В., Калашник М.Н. Витинанки. Уроки і заняття гуртка.- Тернопіль: Підручники і посібники, 2011. – 112 с. + ілюст.

5. Глущенко Пелагея. Альбом (Авт. вступної статті та упорядник Буртник-Сіверський Б. С). - К.: Мистецтво, 1977.

6.   Запорожець Н. I. Книга для читання з історії середніх віків. - К.: Освіта, 1991.

7.  Злотник Й. С. Витинанки Катрі Павлової // НТЕ. - 1976. - №5.

8.  Кара-Васильєва Т. В. Творці дивосвіту. - Київ: Радянська шко­ла, 1984.

9.  Ковальчук Т.П. Художня обробка паперу. Курс І: Наочно-мнтодичний посібник. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 88 с.

10. Ковальчук Т.П. Художня обробка паперу. Курс ІІ: Наочно-мнтодичний посібник. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 72 с.

11. Мельник В.М., Трач С.К. Витинанки на уроках образотворчого мистецтва: Навчальний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. – 48 с.

12. Некрасов М. А. Русское народное искусство. - М., 1974.

13. Овсійчук В. Українське малярство X-XV1II ст. (проблема кольо­ру). - Львів, 1996

14. Русакова М. А. Аппликация: Учебное пособие для учителей пе­дагогического училища. - М.: Просвещение, 1987.

15. Резніченко Г.В. Робота з папером: навчально-методичне видання. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 56 с.: іл.

16.  Сергійчук В. І. Національна символіка України. - К.: Веселка, 1992

17. Станкевич   М. Є.   Українські   витинанки   кінця   ХІХ- початку ХХст.//НТП, 1931.-№ 5.

18. Станкевич М.Є. Українські витинанки. – К.: Наукова думка, 1986. – 123 с.: іл.

 






 Роботи дітей, створені на занятті

















Немає коментарів:

Дописати коментар

Заняття "Виготовлення рамки на ікону"

  Тема : « Виготовлення рамки на ікону ». Мета : навчальна : вдосконалення вмінь та навичок роботи з декоративним папером; навчання послід...