Сторінки

Методична скарбничка (методичний посібник, розробки занять, майстер-класи)

 





Майстер-клас "Новорічна листівка"

Тема«Виготовлення новорічної листівки».

Мета: навчальна: навчити послідовності дій під час створення аплікації; виготовляти аплікацію за зразком; навчити виготовляти витинанку «Ялинка»; навчити виготовляти об’ємні іграшки з паперу:

розвивальна: вдосконалення вмінь та навичок роботи з кольоровим папером; розвиток художнього смаку, творчого мислення, уваги, дрібної моторики пальців рук;

виховна: виховання естетичних почуттів, дизайнерських умінь.

Наочність: ілюстрації новорічних листівок, зразки дитячих робіт,  правила ТБ.

Тип заняття: майстер-клас.

Обладнання:

·       гофрований картон

·       кольоровий та декоративний папір

·       білий акварельний папір для основи листівки (А4)

·       клей-олівець або клей ПВА

·       клейовий пістолет

·       простий олівець

·       гумка

·       аркуш паперу для ескізу (А4)

·       ножиці

·       кольорові олівці

·       кольорові фломастери

·       контури

·       акварельні фарби

·       різак

·       дошку для вирізування витинанок

План заняття:

І. Організаційна частина

ІІ. Ознайомлення з темою та метою заняття.

ІІІ. Практична частина заняття.

Послідовність виконання листівки:

1.     Підготуйте гофрований картон, кольоровий та декоративний папір, білий акварельний папір для основи листівки (А4), клей-олівець або клей ПВА, клейовий пістолет, простий олівець, гумка, аркуш паперу для ескізу (А4), ножиці, кольорові олівці, фломастери, акварельні фарби, контури, різак дошку для вирізування витинанок.

2.     Намалюйте ескіз новорічної листівки.

3.     Зробіть стилізований малюнок в натуральну величину.

 

4.     Розділіть малюнок на окремі елементи, пронумеруйте їх та виріжте.

   

    

    

  

       5.     Оберіть для кожного елементу кольоровий папір, виріжте всі елементи з кольорового паперу.

     

    
     
    

    

      6. Склейте всі елементи дівчинки.


7. Склейте всі елементи сніговика.


8. Зігніть навпіл та поетапно склейте всі елементи новорічних кульок.

      

   

  
 


    9. Склейте всі елементи новорічних коробок.


10. Виріжте ялинкові гілочки.

 

  

11. Контурами обведіть деталі дівчинки, сніговита, ялинок, новорічних кульок. Фломастерами (кольоровими олівцями) намалюйте обличчя дівчинки і сніговика.

    

 

  

12. Силіконовими штампами та акварельною фарбою задекоруйте основу листівки, окремі снігові деталі, розворот листівки.

    

   

13. Присипкою посипте ялинку, снігові замети. Білою фарбою намалюйте сніг на ялинках.

 

 

14. Розкладіть всі елементи композиції на основі, визначте послідовність приклеювання елементів до основи листівки, використовуючи клей-олівець, клей ПВА,  клейовий пістолет, товстий двохсторонній скотч (1- ялинка на другому плані, 2- сніговий замет, 3- дві ялинки, 4 – сніговий замет, 5- сніговик, мітла, дві ялинки, 6- сніговий замет, 7 – дві подарункові коробки, 8 – сніговий замет, дівчинка, подарункова коробка, напис «З Новим роком!», 9 – ялинкові кульки, бантики, ялинкові гілочки).

     

 

  

  

 


  

 

 

      15. Виготовляємо об’ємну ялинку на розвороті листівки в техніці ажурної витинанки.

15.1. Візьміть 4-5 листів зеленого кольорового паперу, складіть їх навпіл.

 

 

15.2. Простим олівцем намалюйте ялинку, промалюйте дрібні деталі.


15.3. Різаком та ножицями виріжте спочатку дрібні деталі, потім ялинку по зовнішньому контуру.

  

  

15.4. Голкою з ниткою зшийте всі 4-5 ялинок разом по лінії згину.

 

 

15.5. Приклейте готову ялинку по лінії згину до внутрішнього згину листівки.

 

 

15.6. Приклейте готове новорічне привітання або напишіть самі.

 

Робота готова.

            IV. Підбиття підсумків.

V. Список використаних джерел.


Майстер-клас "Виготовлення новорічної листівки"

 

Тема«Виготовлення новорічної листівки».

Мета: навчальна: навчити послідовності дій під час створення об’ємної аплікації; виготовляти аплікацію за зразком; навчити виготовляти об’ємні іграшки з паперу:

розвивальна: вдосконалення вмінь та навичок роботи з кольоровим папером; розвиток художнього смаку, творчого мислення, уваги, дрібної моторики пальців рук;

виховна: виховання естетичних та патріотичних почуттів, дизайнерських умінь. Наочність: ілюстрації новорічних листівок, зразки дитячих робіт,  правила ТБ.

Тип заняття: майстер-клас.

Обладнання:

·       кольоровий та декоративний папір

·       білий акварельний папір для основи листівки (А4)

·       клей-олівець або клей ПВА

·       клейовий пістолет

·       простий олівець

·       гумка

·       аркуш паперу для ескізу (А5)

·       ножиці

·       фломастери

·       акварельні фарби

·       силіконові штампи

·       різак

·       дошку для вирізування витинанок

План заняття:

І. Організаційна частина

ІІ. Ознайомлення з темою та метою заняття.

ІІІ. Практична частина заняття.

Послідовність виконання листівки:

1. Підготуйте кольоровий та декоративний папір, білий акварельний папір для основи листівки (А4), клей-олівець або клей ПВА, клейовий пістолет, простий олівець, гумка, аркуш паперу для ескізу (А5), ножиці, фломастери, акварельні фарби, силіконові штампи, різак дошку для вирізування витинанок.

2.     Намалюйте ескіз новорічної листівки.

3.          Розділіть малюнок на окремі елементи, пронумеруйте їх та виріжте.


4.          Виріжте деталі з картону.

 

5.          Оберіть для кожного елементу кольоровий папір, виріжте всі елементи з кольорового паперу (по 4 елементи для кульок, три бантики, 12 листочків).

  


  

6. Зігніть навпіл та поетапно склейте всі елементи новорічних кульок.

    

        7.     За допомогою різачка проріжте отвори в бантиках.

  



             8.     Розкладіть всі елементи композиції на основі, визначте послідовність приклеювання елементів до основи листівки, використовуючи клей-олівець, клей ПВА,  клейовий пістолет.

       9.     Приклейте кульки, бантики, листочки.

                 


10.  Фломастерами зробіть напис на листівці.

11.  З допомогою пробійників декоруйте листівку дрібними деталями (сніжинками, зірочками тощо).

  



 12. Силіконовими штампами та акварельною фарбою задекоруйте розворот листівки.

  

 13.  Зробіть напис за звороті.



                                                        Робота готова.

            IV. Підбиття підсумків.

            V. Список використаних джерел.

 


Тема заняття. Витинанки – вид народного мистецтва. Виконання витинанки «Дерево життя».

Мета: навчальна: ознайомити з історією витинанки, видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманіт­ність форм і візерунків витинанок; 

розвивальна: формувати навички виготовлення витинанок; 

виховна: виховувати розуміння взаємозв'язку внутрішньої та зов­нішньої краси навколишнього світу через створення художнього обра­зу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецт­ва.

Тип заняттякомбінований

Техніка виконання: витинання.

Обладнання: кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, про­стий олівець, гумка, технологічні картки.

Зоровий ряд: зразки витинанок, книги з витинанками, репродукції робіт українських народних майстрів, витинанки дітей гуртка минулих років навчання.

Музичний ряд: аудіозапис творів композиторів, ліричні мелодії троїстих музик або твори віденських композиторів - В: Моцарта, Л. Бетховена, Ф. Шуберта.

Структура заняття

I. Вступна частина

1.    Організаційний момент

2.    Актуалізація опорних знань.

3.    Робота зі словничком

II. Основна частина

1.    Виступи дітей про історію виникнення витинанок

2.    Викладення нового матеріалу

3.    Оголошення теми, мети заняття

4.    Фізкультурна хвилинка

5.    Техніка безпеки

6.    Практична робота

III. Заключна частина

1.             Узагальнення вивченого матеріалу.

2.             Оцінювання дитячих робіт

3.             Привести в порядок робоче місце і приладдя.

4.             Домашнє завдання.

5.             Рекомендована література.

Хід заняття

I. Вступ

1. Організаційний момент

§ Перевірка готовності до заняття учнів.

§ Емоційний настрій колективу – прослуховування музичного фрагменту.

 2.    Актуалізація опорних знань.

Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декора­тивного мистецтва — Світ Витинанки. Мабуть, не всі знають, що в кожному аркуші паперу ховаються витинанки-невидимки. Як же їх виманити звідти? Раніше це робили так: фарбували папір соком з ягід бузини або червоного буряка, а вже потім почали витинати, виманю­вати з паперу візерунки, квіти, сонечка. Ними прикрашали в домівках печі, стіни, вікна, мисники. Витинанки пов'язували з основними поді­ями в житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна компо­зиція. До жнив клеїли врожайну, на заручини - заквітчану, яку потім змінювали на весільну. От і ви, мабуть, уперше познайомилися із цим стародавнім видом декоративно-прикладного мистецтва, коли виріза­ли сніжинки до Нового року. Що ж таке витинанка?

 3.    Робота зі словничком

Витинанки — орнаментальні й фігурні прикраси, ажурно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу.

Від назви техніки виготовлення (витинати) походить і термін.

Нескладні прийоми витинання і недорогий матеріал дали чудові зразки прорізного паперового декору, у якому втілені вічні символи природи, колективний досвід пізнання світу.

(Демонстрація зразків)

IIОсновна частина

1.                Виступи дітей про історію виникнення витинанок

Цікава історія виникнення витинанок. Надамо слово краєзнавцям-пошуковцям, які підготували нам цікавий матеріал про витинанку.

Виступи дітей

1 учень (Ольга). Перші витинанки зі шкіри прикрашали одяг людини, взуття та інші речі ще задовго до того, як люди винайшли папір. Ар­хеологічні знахідки датують появу ажурних візерунків зі шкіри та хутра V ст. до н. е.

Перші паперові прикраси пов'язані з Китаєм, а саме із винаходом паперу. Письмові згадки про них зустрічаються в VII-XII ст. У XIII ст. ажурні вироби з паперу з'явилися в Персії, а у XV ст. через Туреччину потрапили в Європу. Ці витинанки були здебільшого сюжетно-розповідними і уподібнювалися до графіки: складні, багатофігурні, дзеркально-симетричні композиції завжди вміщувалися на одному аркуші.

В Україні витинанки з'явилися в середині XIX ст. Папір був зна­чно дешевший за тканину, і селяни охоче прикрашали витинанками свої оселі. Адже саме в цей час відбувається перехід від хат-курянок до чистих хат із світлицями.

учень (Катерина). За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяють на ажурні (зображення міститься в прорізах) і силуетні (зображення виступає силуетом), одинарні (виготовлені з одного аркуша паперу), складні (аплікаційні - з кількох аркушів паперу).

Розміри витинанок залежали насамперед від призначення і місця, яке вони займали в декорі хати.

(Демонстрація витинанок різноманітних груп)

На рами образів наклеювали маленькі прикраси (4-5 см) — розет­ки та більші «зірочки», «ромбики» - стрічки, розміщували вздовж сволока (балки на стелі), а великі (до 40 см) - фіранкові витинанки - пристосовували до розмірів вікон, дверей, поличок. А на Придні­стров'ї така ажурна стрічка, яку розміщували на поличках, над вікна­ми хат, має назву лиштва.

1 учень. Для кожного регіону України характерні свої особливо­сті витинання, і навіть в межах сіл однієї області можна спостерігати різницю у візерунках.

Так, на Подніпров'ї витинанки часто доповнювали хатні розписи.

Для Поділля властиві два типи розташування витинанок на стінах — шпалерний та килимовий. На Прикарпатті витинанки наклеювали повздовжніми стрічками попід стелею, по сволоку, навколо вікон. Тут вони побутували в поєднанні зі шкіряними прикрасами, настінними розписами, вишивками, збагачуючи свої форми й орнаментальні мо­тиви. На Житомирщині витинанки мають прямокутну форму, ними прикрашають полички й мисники. На Вінниччині витинанки менші за розмірами, але більш складні за гамою кольорів. Це настінні витинан­ки з умовним зображенням дерев, птахів та людей, які згодом фарбу­ють у різні кольори. Витинанки Хмельницької області відрізняються від інших великими розмірами: центральна квітка може бути до 75 см заввишки. їх виконуються у червоному, жовтогарячому та темно-зеленому кольорах і використовують для оформлення стін інтер'єру.

2 учень. Силуетні витинанки, де зображувались пташки, вершни­ки, ляльки тощо ще називаються фігурками. Такі узагальнені фігурні зображення в кожному регіоні мали інші назви — «лялечки», «баби», «хлопці», «козаки» та «постаті».

Іграшки — це витинанки яскраво вираженого декоративного і тематичного характеру. Такі витинанки були ілюстраціями до казок та оповідань.

Виставочні витинанки — це тематичні твори, пристосовані для експонування на виставках, а також для поліграфічної продукції. Яск­равими зразками таких витинанок є заставки до книг, витинанки-плакати, екслібриси, листівки та ін.

 2. Викладення нового матеріалу.

Є ще одна група витинанок - це Дерева - група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.

Справжнє мистецтво — символічне. Попри свою простоту, до­ступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.

Мотиви геометричних елементів і фігур:

-  прямі, ламані, хвилясті — символи життєвої дороги;

-  трикутні — обереги;

-  чотирикутні — символ родючості;

-  магічна символіка — чотири пори року, чотири сторони світу;

-  розеткові — сонце.

Витиначі черпали натхнення для своїх творів зі світу природи, зображуючи квіти, дерева, рослини в стилізований спосіб. Такі симво­ли віддзеркалювали відновлення природи й життя. Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.

Мотиви витинанок теж своєрідні.

Розповідь із демонстрацією зразків.

Геометричні елементи та фігури; людські постаті; тварини та птахи; рослинні форми; предмети — від архітектурних споруд до зви­чайних побутових речей.

Рослинним мотивам притаманне:

1)  відображення живої природи, ріст, цвітіння;

2)  найдавніші знаки — деревце з піднятими гілками, ялинка, ко­лосок, листочки;

3)  центральний елемент — квіти, дерево життя.

З давніх-давен у народному мистецтві витинанки зображували квітучу рослину у вазоні або дерево життя. Ці символи відображали фологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.

Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг — «Дерево життя». В ньому об'єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.

 3. Оголошення теми, мети заняття

Сьогодні на занятті ми ознайомимося із технологією виготовлен­ня витинанок і створимо власні витинальні композиції. Наше з вами завдання — відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу й популяризувати його серед молоді, мешканців нашого міста, області. І можливо, що деякі роботи посідатимуть чільне місце на майбутніх виставках дитячої творчості.

Отож, щоб витинати сюжетно-декоративну композицію відносно вертикальної осі вам потрібно засвоїти наступне.

(Демонстрація зразка)

Прямокутник паперу зігнути навпіл по довжині чи ширині. Сюжет малюнка треба виконувати на одній з половинок паперу.

Виконуючи малюнок, потрібно враховувати, яка частина буде зобра­женням, а яка — фоном чи простором, який потрібно вирізати і вида­лити.

Легенько намічайте лінії листочків, квітів, птахів чи тварин. Зо­браження треба спочатку уточнити, виправити і тільки після цього витинати.

Вирізувати слід спочатку маленькі деталі, а потім - більші.

Перед тим як наклеїти витинанку на картон, потрібно звернути увагу на характер колірних поєднань паперу та картону (жовто-зелений, жовто-блакитний, біло-синій, біло-чорний).

Після цього визначити місце положення витинанки відносно картону (можна поставити крапки олівцем на картоні).

Витинанку потрібно клеїти обережно, без зайвого клею. Клеїти витинанку треба від центру до країв. При цьому враховувати, що витинанку неможливо наклеїти суцільно, оскільки можуть утворитися зморшки на папері.

Найпростіші декоративні композиції народні майстри виконують здебільшого без попереднього малюнка. Вирізають ножицями зубчи­ки, кружечки, дугоподібні та вільні лінії, листочки і одержують певні, часом не передбачені декоративні композиції.

Коли ж у декор витинанки вводять якісь стилізовані елементи (тваринні чи рослинні), потрібно уявити собі їх образ, виконати на чернетці олівцем.

Найчастіше народні майстри витинають сюжетно-декоративні композиції. Переважно їх будують відносно вертикальної осі симетрії.

Технологічна картка. Виготовлення витинанки «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії

1.    Доберіть сюжет.

2.  Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.

3.  Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, увосьмеро, залежно від малюнка.

4.  Нанесіть малюнок на кольоровий папір (малювати треба тільки на зворотному боці паперу), залежно від осі симетрії.

5.  Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції (птахів, квіти, листя, стовбур тощо).

6.  Покладіть під прес або випрасуйте усі елементи композиції.

7.  Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.

8.  Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.        '

9.  Розгладьте витинанку рукою через папір.

Пам'ятайте про те, що проста й охайна витинанка чи аплікація має значно кращий вигляд, ніж складна, але неохайно виконана.

 4. Фізкультурна хвилинка

 Діти повторюють  вправи за керівником.

Ø     Масаж біологічно активних точок на вушній раковині. За допомогою масажу біологічно активних точок на вушній раковині можна швидко підняти загальний тонус нервової системи, зняти стомлення, мобілізувати функції систем, лімітуючих працездатність. Ретельно промасажувати натисканням середньої сили вушні раковини від верхньої до мочки. Тривалість – 10-15 сек.

Ø     «Сова». Обхватити плече і «розім'яти» м'язи. Обернути голову і поглянути через одне плече, потім через інше. Опустити голову на груди, дихати глибоко, розслаблюючи м'язи. Повторити вправу, розминаючи інше плече.

Ø     «Морозиво» Керівник. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтаюють паль­чики ніг, зігріваються і відтаюють ступні, зігріва­ються і розслаблюються коліна. Тепло йде від паль­чиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються і розслаблюються долоні. Зігріваються і розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, роз­слабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик від­крився, голова повисла». Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.

 5. Техніка безпеки

У своїй роботі над витинанкою ми користуватимемося ножиця­ми, отож нам потрібно пригадати правила техніки безпеки.

Бесіда з дітьми

Правила користування інструментами і матеріалами

1.    Тримати своє робоче місце в порядку.

2.    Не розкидати інструменти.

3.    Ножиці передавати, тримаючи їх за лезо.

4.    Пензлик класти на підставку.

5.    Користуватися вологою серветкою під час склеювання.

6.    Обрізки паперу складати у спеціальну ємність.

7.    Вимити пензлик після роботи та висушити його.

8.    Складати інструменти і матеріали у папку для праці.

9.    Прибирати робоче місце.

Робота з ножицями:

1. Тримайте ножиці у визначеному місці.

2. Під час роботи уважно слідкуйте за напрямом різця (леза).

3. Під час роботи не тримайте ножиці лезом вгору.

4. Не працюйте тупими ножицями.

5. Не ріжте ножицями на ходу.

6. Не підходьте до товариша під час різання.

7. Передавайте товаришу закриті ножиці кільцями вгору (вперед).

Вимоги безпеки після закінчення роботи

1. Ножиці скласти у спеціально відведене місце.

2. Голки здати для зберігання вчителеві.

3. Прибрати своє робоче місце.

Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

При пораненні рук чи інших частин тіла негайно припиніть роботу і повідомте вчителя. Вчитель надасть необхідну першу медичну допомогу, а в разі необхідності викличе швидку медичну допомогу за тел. 203.

 6. Практична діяльність.

А зараз ми з вами розпочнемо роботу над виготовленням оберегу «Дерево життя». Працювати будемо за технологічними картками. Згадаймо послідовність роботи та правила добору кольорів: світлу витинанку клеїмо на темний фон, а темну — на світлий.

Уявіть собі, що ми працюємо у графічній майстерні, де кожен з вас виконує роль дизайнера і виготовляє для виставки свій шедевр — сюжетно-декоративну композицію в техніці витинанки «Дерево жит­тя», причому це не звичайна витинанка, а своєрідний оберіг, який ви можете подарувати своїм родичам чи знайомим, прикрасити нею свою оселю. І окрім того, ця робота буде сприяти відродженню українсько­го народного декоративного мистецтва.

А ще «Дерево життя» можна виконати і в стилі класичної україн­ської витинанки, у якій присутні три стихії: Небо — верхня частина витинанки, Земля — нижня частина, Вода — бічні візерунки, у центрі ж може знаходитись Людина.

Виготовлення керівником витинанки разом з дітьми з одночасним пояс­ненням за технологічною карткою.     

Ми з вами говорили про те, що народні майстри створюють свої витинанки без попередньої промальовки олівцем. Зараз і ми з вами спробуємо саме так створити свою витинанку.

Розповідь з демонстрацією техніки виготовлення витинанки. Діти стежать за послідовністю виконання і за схемами, які лежать у них на столах.

Технологічна картка. Виготовлення оберегу «Дерево життя» в стилі традиційної української витинанки

1.    Аркуш паперу зігніть навпіл.

2.  Потім перегніть здвоєну частину під гострим кутом паралельно основі.

3.  Залежно від товщини паперу зігніть ще кілька разів.

4.  Підрівняйте виступаючу частину, округлюючи її (як і в сніжи­нки), і виріжте спочатку візерунки по одній лінії згину, а потім - ін­шій.

5.     Оздоблення нижньої частини витинанки. Складіть одержану смужку паперу вдвічі і знову проріжте по кожному згину.

6.   Оздоблення стовбура дерева. Відведену під стовбур частину складіть у кілька разів «гармошкою», згинати можна як у вертикальному напрямку, так і в горизонтальному. На згинах проріжте візерунки.

 

Керівник гуртка. При цьому уважно слідкуйте, щоб прорізи на лініях згину не зустрілися. Працюючи над верхньою частиною, намагайтеся, щоб крона вашого дерева була розлогою, за допомогою прорізів нама­гайтеся імітувати листочки, ягідки — символи дерева.

Тепер починаємо працювати над нижньою частиною витинанки (попередньо визначившись, яким буде стовбур нашого дерева) — це символічна Земля. Складаємо одержану смужку паперу вдвічі і знову прорізаємо по кожному згину. Також цю частину можна витинати так, як і сюжетно-декоративну, відносно вертикальної осі.

А тепер почнемо оздоблювати стовбур дерева. Для цього відве­дену під стовбур частину складаємо в кілька разів «гармошкою», зги­нати можна як у вертикальному напрямку, так і в горизонтальному напрямках. Потрібно стежити за тим, щоб співпадали краї згину. І починаємо прорізати знову по двох лініях.

Тепер розгорніть своє деревце. Якщо потрібно, підправте. І мож­на приступати до наклеювання. Але попередньо потрібно покласти свою витинанку під прес, щоб наклеїти її зараз. Якщо ж ви бу­дете наклеювати свою витинанку вдома, то краще її обережно ще до­датково пропрасувати праскою і перед наклеюванням покласти на зволожений газетний папір.

Під час самостійної роботи керівник надає індивідуа­льну допомогу дітям.

 ІІІ. Заключна частина

1. Узагальнення вивченого матеріалу.              

Бесіда-опитування

·             З яким видом декоративно-прикладного мистецтва ми з вами продовжили знайомство на цьому занятті?

·        Коли з'явились перші витинанки?

·        Що було прототипом цих виробів?

·        З якою метою створювали витинанки?

·        Як оздоблювали ними житло?

·        Чи була витинанка до чогось приурочена?

·        Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?

·        Дайте визначення видам витинанок.

·        Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?

·         Які витинанки ми сьогодні зробили?

2. Оцінювання дитячих робіт

Керівник оцінює дитячі роботи за такими критеріями:, оригінальність роботи, ажурність витинанки, правильність композиційного й кольорового рішення. Кращі роботи демонструються на виставці.

·      Дати можливість презентувати свою роботу кільком учням.

·      Деякі роботи учнів будуть залучені до виставки.

 3. Привести в порядок робоче місце і приладдя.

4. Домашнє завдання.

Виготовлення витинанок та аплікацій — це дуже клопітка робота, але дуже цікава, тому бажаючі можуть також виконати «Дерево життя» ще й у іншій техніці із запропонова­них сьогодні.

Домашнє завдання: закінчити роботу, якщо вона не була завер­шена на занятті. Підготувати матеріали та інструменти до наступного заняття. Продовжити збір матеріалу до теми «Декоративно-прикладне мистецтво» та оформити його у вигляді реферату.

 

Список використаних джерел:

1. Антонович Є. А., Захарчук-Чурай Р. В. Станкевич М. Декоративно-прикладне мистецтво. - Львів, 1992.

2.  Антонович Є. А., Проців В. І., Свид П. С Художні техніки в школі: Навчально-методичний посібник. - Київ, 1997.

3. Антонович Є. А., Свид С. П., Шпільчак В. А. Образотворче мис­тецтво. Підручник для 5-6 класів середньої школи. - К.: Освіта, 1998.

4. Вербицька З.В., Калашник М.Н. Витинанки. Уроки і заняття гуртка.- Тернопіль: Підручники і посібники, 2011. – 112 с. + ілюст.

5. Глущенко Пелагея. Альбом (Авт. вступної статті та упорядник Буртник-Сіверський Б. С). - К.: Мистецтво, 1977.

6.   Запорожець Н. I. Книга для читання з історії середніх віків. - К.: Освіта, 1991.

7.  Злотник Й. С. Витинанки Катрі Павлової // НТЕ. - 1976. - №5.

8.  Кара-Васильєва Т. В. Творці дивосвіту. - Київ: Радянська шко­ла, 1984.

9.  Ковальчук Т.П. Художня обробка паперу. Курс І: Наочно-мнтодичний посібник. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 88 с.

10. Ковальчук Т.П. Художня обробка паперу. Курс ІІ: Наочно-мнтодичний посібник. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 72 с.

11. Мельник В.М., Трач С.К. Витинанки на уроках образотворчого мистецтва: Навчальний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. – 48 с.

12. Некрасов М. А. Русское народное искусство. - М., 1974.

13. Овсійчук В. Українське малярство X-XV1II ст. (проблема кольо­ру). - Львів, 1996

14. Русакова М. А. Аппликация: Учебное пособие для учителей пе­дагогического училища. - М.: Просвещение, 1987.

15. Резніченко Г.В. Робота з папером: навчально-методичне видання. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 56 с.: іл.

16.  Сергійчук В. І. Національна символіка України. - К.: Веселка, 1992

17. Станкевич   М. Є.   Українські   витинанки   кінця   ХІХ- початку ХХст.//НТП, 1931.-№ 5.

18. Станкевич М.Є. Українські витинанки. – К.: Наукова думка, 1986. – 123 с.: іл.

 

 






 Роботи дітей, створені на занятті

 


 


 


 


 


 


 



Тема: Бесіда. Що таке декупаж. Історія виникнення і розвитку. Основні інструменти, засоби, матеріали. Способи виготовлення виробів. Техніка безпеки.

Мета: ознайомити дітей з технікою декупаж, історією виникнення і розвитку, основними інструментами, засобами, матеріалами, способами виготовлення виробів в даній техніці, технікою безпеки.

Завдання: теоретичне ознайомлення з технікою декупаж та застосуванням її на практиці.

Обладнання: наочність (готові вироби в техніці декупаж, фотографії виробів, поетапності виготовлення різних виробів), інструменти та матеріали для демонстрації, готові вироби.

 Тип заняття: засвоєння нових знань

Форма заняття: групове          

Хід заняття

І. Вступна частина.

Повідомити дітям тему, мету, завдання заняття, очікувані результати.

На цьому занятті ми ознайомимося з новою технікою – декупаж, історією виникнення і розвитку, основними інструментами, засобами, матеріалами, способами виготовлення виробів в даній техніці, технікою безпеки.

 ІІ. Основна частина

1.                   Бесіда. Що таке декупаж. Історія виникнення і розвитку. Основні інструменти, засоби, матеріали. Способи виготовлення виробів. Техніка безпеки.

1). У наш час розвинулася мода на речі "ручної роботи", на унікальні подарунки, елементи інтер'єру та одягу. І ось, піддавшись цьому свіжому віянню, ми починаємо з досадою виявляти, що робити красу своїми руками не завжди виходить. Для чогось не вистачає терпіння, для чогось навичок, та й часу обмаль, а так хочеться кращих, ексклюзивних речей Тоді декупаж саме для Вас! Декупаж - це аплікація, але аплікація особлива - покрита лаком, вона виглядає, як розпис. Все набагато простіше, ніж здається! Напевно, найлегший спосіб домогтися приголомшливого результату, створюючи унікальні, ефектні предмети своїми руками.

Слово decoupage французького походження, означає «вирізати». Отже, техніка декупажа - техніка оздоблення, декорування, оформлення за допомогою вирізаних паперових мотивів. Така техніка оздоблення була винайдена китайськими селянами в ХП столітті, саме вони зробили тонкий барвистий папір і почали прикрашати з його допомогою різні предмети. До Європи метод декорування прийшов в ХVП-ХVШ ст. разом з гарними лакованими китайськими меблями, коли там з'явилася мода на «Схід». Продавці не могли задовольнити величезний попит, і почалося виробництво підробок. Венеціанські майстри швидко освоїли виробництво «lacca contrafatta» - лакових підробок. Виготовлялися вони в такий спосіб: спеціально найняті художники робили копії картин відомих майстрів на папері. Ці малюнки клеїли на меблі або музичні інструменти і покривали лаком до тих пір, поки картинка не зливалася з предметом. Кількість лакових шарів досягало 30-40. Відрізнити такі підробки від справжньої китайської лакової мініатюри було практично неможливо, А коштували вони значно дешевше і користувалися великим попитом. І техніка декупажу поширилася по всій Європі.

У 18-19 століттях серед дам вищого світу було модним прикрашати предмети вирізаними з паперу малюнками. Часто папір розписували самі дами. Особливо любили в той час прикрашати таким способом віяла і ширми. Багато хто з цих «нехитрих» рукоділь знаходяться зараз у музеях. Серед підкорених можливостями цієї техніки зустрічаються і знамениті імена: Марія Антуанетта, мадам Помпадур, лорд Байрон. Матісс, Пікассо - вага вони з захопленням створювали роботи в цій чудовій техніці.

Отже, здавалося б, а що можна прикрасити паперовими серветками? Насправді все, що вам завгодно! Будь-яка, навіть сама непоказна річ перетворюється в нову чудову річ, на справжній витвір мистецтва. Це можуть бути горщики для квітів, посуд, свічки, книги, музичні інструменти, скриньки, флакони, меблі, тощо. Навіть одяг і взуття може бути прикрашений вами на свій смак. Дерево, шкіра, текстиль, кераміка, метал, гіпс, картон – різні поверхні піддаються чудовим перетворенням.

Єдине, що треба врахувати (!) - вони повинні бути однотонними і не занадто темними.

Техніка прикраси предметів за допомогою паперових колажів переживала часи розквіту і згасання. У Європі черговий спалах захоплення цим методом почалася тоді, коли багаті будинки почали прикрашати великою кількістю розпису. Заможні городяни запрошували для розпису стін і меблів художників, а шари бідніші імітували розпис наклеюванням малюнків на папері. Так виникло l'arte del povero (мистецтво для бідних). Втім, це тоді подібні вироби вважалися речами для бідняків. Зараз за речі, виконані в цій техніці, колекціонери платять величезні гроші.

Власне термін «декупаж» - від французького «decoupage» - вирізати - виник в 20 столітті, коли в Європі почалася нова хвиля інтересу до призабутому мистецтву. Зараз мода на декупаж поширюється по світу швидко і нестримно. Мільйони людей із захопленням ріжуть папір і обклеюють ним практично будь-які предмети. Сотні фірм випускають серветки і декупажні карти, лаки та клеї для декупажу на різних предметах. Курси з навчання мистецтву декупажу не мають відбою від учнів.

Доступність і простота методу залучають до лав декупажу все нових і нових майстрів. Дійсно, для того щоб зробити найпростішу роботу, досить малюнка на тонкому папері, клею і лаку. Пара годин роботи, і ось перед вами замість баночки з-під кави - симпатична вазочка. Часто в таких роботах використовуються звичайні столові серветки з малюнком. Тому декупаж іноді називають «серветковий технікою». Проте цеуявна простота.

Зіграти на роялі «Собачий вальс» може кожен, але тільки одиниці досягають вершин виконавської майстерності. Так і в декупажі. Майстри своєї справи творять у цій техніці справжні шедеври. Використовуючи в декорі складні методики створення фонів, старіння та облагородження поверхонь, поєднуючи декупаж з іншими прийомами декораторського мистецтва, вони отримують вироби, які не тільки не поступаються, а часто й перевершують по красі та вишуканості речі, виконані в більш відомих техніках.

Та й сам декупаж не стоїть на місці. Розроблено методи створення виробів з об'ємним декупажем, техніка sospeso trashfrente - декупаж на гнучких пластикових аркушах.

Чим ще хороший декупаж? У музиці існує поняття «внутрішнього слуху» - людина добре чує ноти, але не може правильно їх відтворити. Такі “внутрішні очі” існують і в образотворчому мистецтві. Можна мати прекрасне відчуття стилю, кольору, композиції, але не вміти намалювати навіть чоловічка з «огуречік» і паличок. Ось тут-то і виручає декупаж. Малюнок професійного художника в інтерпретації художника «прихованого» може зазвучати по-новому, набути нових відтінків, висловити інше почуття.

І це добре видно на прикладі робіт, представлених вам на стендах.

 2). Що потрібно для декупажу?

1. Об'єкту декорування

Декупаж можливий на різних матеріалах. Більш пористі поверхні легше обробляти, на них краще тримаються вирізки. На плотних поверхнях працювати складніше. Безумовно, не існує матеріалу, на якому не можна було б зробити декупаж. Використовуються всі матеріали, від деревини до кераміки, метал,  пластмаса, скло і просто стіни. Але потрібно правильно підготувати матеріал, до того як приступити до роботи з ним. У цьому випадку ваш виріб буде довговічним і виглядати акуратно.

На деревині

 Необроблена деревина - дуже зручний матеріал для розміщення вирізок, оскільки клей добре проникає в пори і папір добре прилягає.

В продажі можна знайти невеликі предмети меблів, коробки всіх видів і форм,  скриньки, рамки, заготовки для годинників, кухонні дошки тощо.

Починаючи роботу з предметом з необробленої деревини, необхідно замаскувати можливі вади в дереві і відшліфувати їх тонким наждачним папером. Перш ніж приступати до декупажа,  підготовлений предмет можна покрити лаком або обробити барвником для деревини бажаного тону.

Якщо предмет вже був покритий лаком, цей лак можна зняти за допомогою спеціальних засобів, які завжди є в магазинах по продажу фарб. Другий варіант: покрити іншим лаком після ретельного шліфування наждаковим папером.

На картоні

В магазині можна купити картон (як основу для декупажу): у вигляді коробок - овальних, круглих, квадратних, прямокутних, високих і низьких, - кошиків, вітальних листівок з тонкого картону. Крім цього, предмети з цього матеріалу економніші інших і тому можуть послужити новачкам у техніці декупажу.

Вирізку можна наклеїти прямо на необроблений картон, без підготовки фону. Можна намалювати фон акриловою фарбою гармонійного кольору.

На металі

Предмети з металу можна добре прикрашати в техніці деку пажу, незважаючи на те що метал - це матеріал, який необхідно обробляти тільки спеціальними засобами, якщо ви хочете отримати гарний результат. В магазинах залізних товарів ви знайдете предмети емальовані, з гальванічним покриттям, з різних сплавів або алюмінієві.

Якщо ви хочете приклеїти вирізку прямо на металеву поверхню, не фарбуючи її, ви повинні знати, що клей має тенденцію збиратися до центру, отже, намастивши клеєм вирізку, потрібно добре притиснути її вологою губкою.

Якщо ви бажаєте покрити лаком необроблений предмет, то, перш ніж почати його прикрашати, рекомендується використовувати суперпокривні акрилові фарби для всіх поверхонь, які швидко висихають і не токсичні, завдяки чому ними можуть користуватися і діти.

На теракоті, кераміці і склі

Існують різноманітні предмети з теракоти, кераміки, порцеляни або скла. Вони розрізняються за формою, розміром і стилем, а також по ціні. Доцільно почати з не дуже дорогих предметів.

Необроблена теракота дуже пориста, тому приклеєна до неї вирізка прилягає дуже добре. Якщо  ви захочете пофарбувати основу предмета, краще покрити всю поверхню шаром клею для декупажу, щоб уникнути надмірного поглинання лаку на водній основі, який ви будете накладати наступним шаром.

Дуже пориста палена кераміка обробляється тим же способом.

На предметах з кераміки й порцеляни наклеєна вирізка прилягає ідеально, тому єдине, на що потрібно звернути увагу - це на те, щоб предмети покривати лаком з балончика, щоб уникнути появи негарних нерівностей.

Вироби зі скла різноманітні за формою і за ступенем прозорості, вони є хорошою основою для приклеювання обраних вами вирізок.

 2.                   Серветки для декупажу

3. Ножиці

Краще використовувати невеликі загострені ножиці з закругленими кінцями, такими ножицями зручно вирізати невеликі деталі з тонкого матеріалу, в даному випадку із серветки.

 4. Пензлики

Зручно використовувати плоску напівжорсткий пензлик шириною 1-2см, ним зручно наносити також і фарби, і лак. Для великих предметів краще використовувати пензлики більшої ширини.

5. Клей для декупажа

Класичні правила декупажу припускають спочатку приклеювання серветки, для чого користуються спеціальним клеєм для серветок (потім аплікацію можна додатково обробляти фарбам з різними ефектами і т.д. після чого поверхню покривають захисним лаком.

6. Лак для декупажа

Ви можете використовувати глянсовий, матовий лак на основі акрилу, в залежності від того, якого ефекту Ви хочете досягти. А є спеціальний глянцевий лак на водній основі для того, щоб річ можна було використовувати на вулиці. Лаки не жовтіють з часом, не пахнуть, на поверхні декоруємі предметів не залишається слідів від кисті.

7. Акрилові фарби.

Вони швидко сохнуть, легко накладаються, не розчиняються у воді після висихання, мають широку колірну гаму (110 базових відтінків) і різні ефекти (з блискітками, металевим ефектом, алмазним блиском, т.д. і т.п.)

8.Контури

 2.Послідовність виготовлення виробу:

·       Поґрунтувати поверхню виробу ґрунтом

·       Розділити серветку на 3 слої

·       За допомогою клею для декупажа приклеїти серветку на виріб

·       Використовуємо контур універсальний потрібного кольору

·       Краї обробляємо однокомпонентним кракелюром або структурною пастою

·       Лакуємо виріб акриловим лаком

 3. Правила користування інструментами і матеріалами

1.Тримати своє робоче місце в порядку.

2. Не розкидати інструменти.

3. Ножиці передавати, тримаючи їх за лезо.

4. Пензлик класти на підставку.

5. Користуватися вологою серветкою під час склеювання.

6.  Обрізки серветок складати у спеціальну ємність (коробку).

7.  Вимити пензлик після роботи та висушити його.

8. Складати інструменти і матеріали у папку для праці.

9. Прибирати робоче місце.

 

4. Ознайомлення з технікою безпеки.

Основні вимоги з безпеки праці з ножицями: 

1. Класти ножиці з правої сторони із зімкненими лезами, у напрямку від себе, щоб при русі руки не вколотися кінцями ножиць.

2.  Слідкувати за тим, щоб ножиці не залишались під виробом, оскільки, беручи виріб у руки, їх можна впустити і поранитись самому або поранити працюючого поряд.

3. Передавати ножиці кільцями вперед із зімкненими лезами.

4. Не підходити під час різання до учениці, яка працює ножицями, оскільки, вона, не помітивши цього, може поранити себе або товариша, який знаходиться поруч.

 5. Основні питання, які потрібно поставити:

Сьогодні на занятті ми ознайомилися з новою технікою – декупаж. Спробуємо пригадати, що ми дізналися нового.

·       Що означає термін декупаж у перекладі з французького?

·       Хто винайшов дану техніку?

·       На яких матеріалах можна робити декупаж?

·       Які інструменти і матеріали використовуються в даній техніці?

 ІІІ. Заключна частина.

Обговорення основних моментів, незрозумілих моментів, домашнє завдання.

 Висновки: Тема, мета, завдання заняття розглянуті, розкриті, досягнуті.

 Рекомендована література



Заняття початкового рівня «Ліплення рельєфу

 пташки, комахи»

Мета. Розширити поняття про різноманітність форм і пропорційні особ­ливості будови птахів, комах; удосконалювати навички роботи з пластилі­ном, уміння передавати форму та пластику птахів, комах, ліпити птахів і комах на основі спостереження за творами декоративно-ужиткового мистецтва; активізувати творчість гуртківців; розвивати моторику рук; формувати естетичні почуття, смак, виховувати акуратність під час роботи з пластиліном.

Завдання до заняття. Виготовити рельєф птаха, комахи; ознайомитись з новими поняттями і термінами, навчитись застосовувати їх на практиці.

Обладнання. Таблиці із зображенням птахів, комах, демонстраційна таблиця «Прийоми роботи з пластиліном», зразки виробів, ілюстрації із зображенням рельєфу (контррельєфу, барельєфу, горельєфу), керамічні вироби, аудіозапис музичного твору «Лебідь» з сюїти «Карнавал тварин» Сен-Санса; мультфільми про птахів і комах «Помаранчеве горлечко», «Сіра шийка», «Висока гірка», «Муха цокотуха», «Букашки», «Подорож мурахи» та інші, керамічна тарілка (основа), пластилін, стеки, дощечка, серветка, картон, ножиці.

Тип заняття.  Комбінований.

Техніка виконання.  Дрібна пластика.

Девіз заняття.    Працюй наполегливо,

                          Швидко, старанно,

                         Щоб кожна хвилинка

                         Не втратилась марно!

Хід заняття

I.           Організаційна частина

                                     Всі сідайте тихо, діти,

                                     Домовляймось не шуміти,

                                     На занятті не дрімати,

                                     А старанно працювати.

- Сьогодні на занятті нам потрібні взаємодопомога, взаєморозуміння, повага одне до одного. Лише завдяки нашим спільним зусиллям заняття пройде швидко й цікаво.

ІІ. Повідомлення теми і завдань заняття

-Я запрошую вас, діти, у казкову подорож. У Казковій країні всі мешканці повинні жити радісно, щасливо, і панувати тільки мир та злагода. Якщо казковим героям буде потрібна наша допомога, ми з радістю допоможемо знайти вихід зі складної ситуації.

В казку вирушам разом,

Перешкоди всі пройдем,

А хто буде сумувати,

Із собою не візьмем.

        Але, щоб потрапити у Казкову країну, нам потрібно провести деяку підготовку.

       Сьогодні на занятті ми будемо скульпторами і спробуємо створити чудо – перетворити звичайнісінький шматок пластиліну у пташку чи комашку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Завдання 1                    

                                          Налетів  ураган,

                                          Букви з місць своїх зігнав,

                                         Ви швиденько їх складіть,

                                         Слова вірні утворіть.

                Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?

раГікаф   воЖипис    птуСракуль   хітеАртура   кораДетивно – кладПрине мистецтво.

(Графіка, живопис, скульптура, архітектура і декоративно-прикладне мистецтво.)

Завдання 2

        Що таке скульптура?

(Скульптура твори мистецтва, які мають об'ємну форму і викону­ються з твердих або пластичних матеріалів.)

Завдання 3

Мовно-логічна вправа.

 Відгадайте, які матеріали використовують у скульптурі?

(Пл.ст.л.н, гл.н., д.р.в., в.ск, г.пс, гр.н.т, бр.нз., м.рм.р )

Завдання4

Як називають вироби з глини?

(Керамікою, керамічними виробами.)

Завдання вирішили ми,

В казку вирушаєм,

А у казці, як завжди,

Чудо зустрічаєм.

ІV.       Робота над темою заняття

1.                Вступна бесіда

        Скульптурні твори бувають круглі і рельєфні. У рельєфній скульп­турі розрізняють барельєф, горельєф і контррельєф.

   Ми виконуватимемо високий рельєф, тобто зображення, що виступає над поверхнею. Обємну форму можна створити різними способами: Коли скульптор ліпить з глини, він додає, нарощуючи об’єм, коли працює з каменем – відтинає все зайве.

                      Вранці тато з магазину

                      Приніс дітям пластиліну.

                      Здивувалася Поліна:

                      А нащо мені ця глина?

                      Пластилін помяв Павлусь,

                      До сестрички посміхнувсь,

                      І в руках у нього виник

                      Мов живий, червоний Півник.

2. Словникова робота

   Рельєф – випукле скульптурне зображення на площині.

    3.Продовження бесіди

  Коли нам до рук потрапляють пластилін, глина, тісто, мимоволі
з'являється бажання виліпити з цих чудових пластичних матеріалів фігурку
людини, тварини, пташки, комашки. Створюючи якийсь образ з глини чи пластилі­ну, ми вдихаємо у свій виріб життя, вкладаємо в нього часточку себе і вод­ночас змінюємося самі: стаємо чуйнішими, уважнішими, добрішими. Здавалося б, звичайна пташка, яка щодня милує наше око своїм ошатним оперенням і дзвінким голосом, може у наших виробах стати незвичайним, казковим, райдужним птахом. (Учні переглядають зразки виробів.)

Перегляд уривків мультфільмів про птахів та комах.

Народні майстри, створюючи зображення птахів і комах відзначали їх основні особливості: крильця, хвостик, чубчик на голові, пір’я грудки, лапки, вусики. За допомогою ліпного або гравірованого візерунка спробуйте підкреслити цю особливість.

 4. Хвилинка поезії

Прослуховування вірша О.Олеся «Пташка»

                          «Про що, пташко, нам співаєш

                            Пісню голосну?» -

                           «Я співаю всьому світу

                            Пісню про весну.

                            Про її квітки пахучі,

                            Про сади, гаї…

                            Раджу я і вам співати,

                            Дітоньки мої».

     5. Послідовність виконання рельєфу керівником гуртка

     - Спочатку слід визначити, якого саме птаха чи комаху ви хочете зліпити.

      

     

  

  

- Визначте з яких частин складається пташка, комашка

  

- Приготуйте картон, ножиці, простий олівець, пластилін, стеки

- Оберіть потрібні кольори пластиліну

- Оберіть потрібний шаблон

        

 

- Обведіть шаблон на цупкому картоні


     - Поділіть пластилін на потрібну кількість частин.

     Поетапність виготовлення рельєфу сонечка

-       Червоним кольором пластиліну тонким шаром покрийте тіло сонечка, притискаючи і розтираючи рівномірно пластилін по формі тіла пальчиком



-       Чорним кольором пластиліну тонким шаром покрийте голову сонечка, притискаючи і розтираючи рівномірно пластилін по формі пальчиком



-       Скрутіть тоненький чорний джгутик, щоб розділити сонечко навпіл


-       Сформуйте чорні кружечки для плямок сонечка


-       Сформуйте два біленьких очка

-       Скрутіть тоненькі чорні джгутики для лапок та вусиків сонечка

-       Наліпіть тоненький чорний джгутик, щоб розділити сонечко навпіл


-       Наліпіть чорні кружечки для плямок сонечка


-       Приліпіть очки, вусики, лапки сонечка



Робота готова

Поетапність виготовлення рельєфу ворони

-       Чорним та білим кольорами пластиліну тонким шаром покрийте тіло ворони, притискаючи і розтираючи рівномірно пластилін по формі тіла пальчиком


-       Скрутіть тоненькі чорні джгутики для лапок, білий для дзьоба, кружечки для ока, маленькі кульки для пір’їнок крила та хвоста ворони



-       Щоб зробити пластилінові мазки, скачані кульки діаметром близько 4-5 мм потрібно притиснути до поверхні картону та розтягнути вниз. Потім до краю мазка прикладіть нову кульку і повторіть дію. Пластилінові мазки повинні розташовуватися на папері за принципом лусочок. Вам буде потрібний чорний, синій та білий колір


-       За таким же принципом зробіть хвостик



-       Чорним кольором пластиліну зробіть дзьобик. Джгутиком світлого кольору розділіть дзьобик. Приліпіть очко. З чорного джгутика зробіть ніжки ворони.



Робота готова

       6. Правила техніки безпеки та культури праці

          1. Не розмахувати стеками, щоб не поранитись.

          2. Ліпити тільки на підкладній дощечці.

           3. Не залишати шматочки пластиліну на парті, не кидати їх на підлогу.

          4. Після роботи руки треба витерти серветкою і добре вимити.

         Перед виконанням практичної роботи слід нагадати дітям прийоми роботи з пластиліном. (Використовуються демонстраційні таблиці «Прийоми роботи з пластиліном»).

  7. Пальчикова гімнастика

    А тепер приготуємо до роботи наших головних помічників. Хто ж це?

                         Вони майстри талановиті,

                         Вони і стрижені і миті.

                         Живуть в однакових двох сімях,

                         На всіх одне-єдине імя.

                                                              (Пальці)

   Вправа: діти почергово з’єднують мізинці, безіменні пальці, середні, вказівні, промовляючи при цьому:

                          Раз, два, три, чотири, п’ять-

                          Пальці вийшли погулять.

(вимовляючи слово «погулять», діти плескають в долоні).

 V. Практична робота гуртківців

      Під час самостійної роботи учнів керівник гуртка надає індивідуальну допомогу. (Звучить аудіозапис).



 

  Динамічна пауза

                           Дятел дзьобом дуб лікує

                           І дупло собі майструє.

                           Раз, два, три, чотири, п’ять –

                           Час прийшов відпочивать.

                           Гуси-лебеді летіли

                           І на землю тихо сіли.

                           Поклювали, походили,

                           Знялися і полетіли.

      Продовження практичної роботи.

                                      VІ. Прибирання робочих місць

 VІІ. Підсумок заняття

1.                                  Аналіз робіт гуртківців.

2.                Демонстрування дитячих виробів.

Всі ви, діти – молодці,

Гарно працювали!

Уже дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що заняття час кінчати,

Треба йти відпочивати!

 





 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Заняття "Виготовлення рамки на ікону"

  Тема : « Виготовлення рамки на ікону ». Мета : навчальна : вдосконалення вмінь та навичок роботи з декоративним папером; навчання послід...